WEI SAN

Unit:S3
Major: SJKC BAHASA CINA
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: CANON EOS 700D

Search This Blog

Powered by Blogger.

Amali Mini Studio Fotografi dan Contoh Foto

       Pada 1.4.2021 (Khamis), saya menjalankan satu amali mini studio fotografi bersama Goh Bee Leng setelah light box berjaya dihasilkan. ...

Tuesday, January 26, 2021

Amali dua :Perbandingan white balance


Salam sejahtera. Saya telah memepelajari white balance pada 27 Januari 2020 (Rabu) dengan Encik Zaki secara talian ......Inilah kali pertama saya menangkap gambar anak kucing kesayangan saya yang bernama 'Latte' dengan menggunakan White Balance yang berbeza.....

1.Daylight 5000K
Oleh sebab saya dan Latte ada berada di dalam bilik (indoor), maka nada warna ni kurang jelas. Pada pandangan saya, mode daylight ini sesuai bagi menangkap gambar pemandangan yang indah nian.

2. Shade 7000K
Saya ingin kongsikan hasil foto ini...saya amat suka mode shade ini  kerana ia menjadikan gambar lebih merah sikit....Kulit Latte oren sikit jadi shade ini sesuai untuk hari yang cerah dan sintone yang sedikit kekuningan.

3. Cloudy 6000K
Berbanding dengan shade, saya rasa shade lebih warna daripada cloudy. Ringkasnya, setting ini memberkan gambar yang lebih warm (oren) kerana cahaya daripada yang cloudy dan shady akan memberikan warna sedikit kebiruan kepada objek.

4. Tungsten Light 3200K
Setting ini menjadikan gambar agak cool...sangat biru.

5. White Fluorescent Light 4000K
Setting ini lebih warm daripada Tungsten kerana suhunya adalah 4000K berbanding dengan Tungsten yang 3200K.....Sekiranya lampu kebiruan dalam bilik pula, gambar akan jadi putih semula.

6. Flash
Flash ini membuarkan gambar menjadi lebih warm kerana penggunaan flash akan menghasilkan gambar yang cool. Oleh sebab background foto ini adalah hitam jadi efeknya sukar dikesan.



 

0 comments:

Post a Comment