WEI SAN

Unit:S3
Major: SJKC BAHASA CINA
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: CANON EOS 700D

Search This Blog

Powered by Blogger.

Amali Mini Studio Fotografi dan Contoh Foto

       Pada 1.4.2021 (Khamis), saya menjalankan satu amali mini studio fotografi bersama Goh Bee Leng setelah light box berjaya dihasilkan. ...

Tuesday, March 2, 2021

Proses Pembelajaran Tugasan 2 : Penghasilan karya


SEBELUM

-Merancang sesi penggambaran fotografi bertemakan Alam Sekitar

-Memilih lokasi untuk tujuan penggambaran iaitu di kawasan halaman rumah dan di dalam bilik.

-Menentukan komposisi dan teknik yang ingin diaplikasikan iaitu komposisi titik fokus dan rule of thirds manakala teknik medium shot.

-Mencari bahan rujukan supaya mengambil foto yang kreatif dan bermakna.


SEMASA

-Menyediakan globe bumi, penutup mulut, tangan adik bagi gambar pertama.

-Cuba banyak kali supaya dapat ambil gambar yang sesuai.

-Belajar buat suntingan secara pengimejan digital bagi tujuan menambahbaikkan foto saya.

-Saya menggunakan Photoshop bagi mengedit gambar utama saya iaitu 'They protect us. Let's protect them.'

-Saya menggunakan clideo.com untuk tujuan mute suara background laptop yang noise kerana pada masa itu saya buka lagu sambil mengedit gambar.

-Bagi gambar kedua ialah keindahan air terjun Kerteh,

-Saya ikut ayah saya pergi ke tempat air terjun Menderu Kerteh untuk mengambil keindahan air terjun.

-Saya mengaplikasikan teknik slow speed dan komposisi rule of thirds.

-Jelasnya bahawa air terjun dinampak sangat lembut dan berada di 3rd line.

SELEPAS

-Tulis apresiasi

-Cetak karya utama dalam 8R dan karya kedua dalam 5R

-Kedua-dua karya perlu mempunyai bingkai (mounting board)

0 comments:

Post a Comment